Hz Ali’ye sormuşlar;
-En büyük şair kimdir?
-Şairler koşu meydanlarında yarışmadılar ki yarışın sonucu belli olsun! Ama soruya illâ cevap vereceksem Sapık Padişahtır! Demiş Hz Ali…
Yedi Askı Şairlerinden İmrül Kays’a “Sapık Padişah” denmiştir. “Sapık” denmesinin sebebi şiirleriyle kâfir ve fâsık anlatımlarından dolayıdır. “Padişahlık” unvanı ise şiirlerinin güzelliği, üstünlüğü ve hâkimiyeti yüzündendir.
***
1 Haziran sabahı şair Parmaksız Başkanımızla tesadüfen buluşup kısa da olsa şiir üzerine dönüşen sohbetimiz bu yazının sebebi olmuştur. Arzumuz, meramımız ve hayalimiz Merhum Vahapzâde’nin Şuşa’sında/Karabağ’da düzenlenecek (Hayal Rıza’nın Kitap Bayramı ile Eylül’de gezisi yapılmalı) Şairler Buluşmasında olmaktır.
Bilmeyenler için de Cahiliye Dönemi/İslam öncesi Yedi Askı Şairlerini kısaca belirtelim:
- İmrûl Kays (ölüm ve defin yeri Hıdırlıktepe-Ankara)
- Tarafe
- Züheyr
- Lebid (kesinlikle Müslüman olmuştur)
- Antare
- Haris
- Amr bin Külsüm
Bu Arap şairleri insanları derinden etkileyen muazzam şiirlerini ödül olarak Kâbe duvarlarına astıklarından dolayı Yedi Askı Şairleri olarak neredeyse bütün dünya dillerine tercüme edilip ünlenmiştir. Mesela İmrûl Kays;
“Ensemde dolaşıyordu ölüm,
Üç direkli kara çadır,
Nefesimden tanır beni.
Ayak sesimden, alın terimden
Hem de sevdalı yüreğimden…”
***
İbrahim Peygamberin inşa ettiği Kâbe tek kapılı imiş lakin Kureyş döneminde puthane olarak kullanılan binaya birçok yönlü kapı açılmıştır.
İslamiyet’le birlikte Kâbe’nin etrafı duvarla çevrelenip Mescidi Haram adını almış, külliye şekline dönüşerek 19 kapı, 92 kubbe ve 7 minare yapılmıştır.
Şimdi Zemzem Tower’dan bahsedip canımızı sıkmayalım! Sıkılacaksa şöyle olsun: Bazı şair arkadaşların şiirlerini, yayınlamak yerine Kâbe duvarına asmalı değil mi?
Hz Peygamber vahiylerle İslamı tebliğe başlayınca muarızlarının/itiraz edenlerin başlıca nitelemesi kendisini ŞAİR, söylemlerinin ŞİİR olduğu yönündeydi. Gerçekten de Kuran’ın ahengini, mesela Nas Suresini ele alırsak; nas-nas-nas, hannas, fisudurinnas, vennas! Şeklindeki redif, kâfiye düzeni ŞİİR izlenimini vermektedir. Zaten ilahi beyan “bir benzerini getirsinler” iddiasıyla bunu kabullenmiş gibidir. Şuara/Şairler Suresine de bu bakışla anlamalıyız.
Bu yıl Kâbe’ye/hacca, az sayıda ve gençlerden bazı kabuller olacağına dair söylentiler dolaşmaktadır. Demek ki bu salgın hastalık yüzünden camilerde safları sıklaştıramadığımız gibi Hacdan da mahrum olacağız. Bekleyelim görelim.